lørdag 8. mai 2010

Malcolm Gladwell

Her skal jeg kommentere alle tre bøkene.

The Tipping Point - Dette er en ganske interessant bok om ting som blir veldig store veldig pluselig og uventet f.eks Airwalk, kunstgjødsel og en bok som heter "Sisterhood et eller annet". Likevel, det er nok et eksempel på "ex post" historiefortelling. Det er veldig lett å skape en plausibel historie om hvorfor ting "blows up". Det var kanskje den svakeste utgivelsen hans, men det var bra underholdning.

Outliers - Dette er en bok som forsøker å undergrave en slags deterministisk tankegang der hvor IQ sees på som hovedforklaring på suksees. Gladwell prøver å vise at det er mye mer tilfeldigheter i gjære. Ingen genier har bare slappet av til suksess. Blant annet får vi vite om Bill Gates sin ungdomstid og den utrolige tilgangen han og hans gjeng hadde til programmeringsutstyr. Vi får også vite om Beatles og hvordan de hadde spilt konserter i ekstreeeeemt mange timer før de hadde gitt ut en eneste cd. Også får vi vite at forskjellige tider gir forskjellige muligheter. Det er mange gode historier i denne boken. Altså, dette holder nok ikke akademisk mål - problemet oppstår med "confirmation bias" og "ex-post" historiefortelling. Likevel, denne boken anbefales varmt. Skal du lese noe av Gladwell vil jeg råde deg til denne.

What the dog saw - Dette er en samling av essays fra Gladwell. Igjen, veldig underholdende. Jeg liker godt å lese korte og gode historier. Blant annet har jeg kommentert litt på historien om Million Dollar Murray og om Ketchup. Gladwell fortsetter i kjent stil - altså underholdende. Tittelen er hentet fra historien om Hundehviskeren (ja han på TVN). Hvis du liker Gladwells stil så vil jeg gjerne anbefale denne, men det er jo ikke nødvendig lesing.

2 kommentarer:

Kristian sa...

Enig - Outliers er Gladwells beste. Og enig - den holder vel ikke alltid akademisk standard. Men den gir i det minste lærelyst!

Tom O. Johnsen sa...

Absolutt. Jeg er veldig glad for at jeg støtet på Gladwell! De små historiene er geniale.