onsdag 12. mai 2010

Kjetil Østli - Politi og Røver

I denne boken følger vi Petter Hansen (han som ble Munch-tiltalt), Johnny Brenna og forfatteren selv. En del av det jeg tok med meg fra boken var beskrivelsen fra Hansen og Brenna handler om hvordan de ser litt ned på A4-livet. Jeg har litt forståelse for det, men er også uenig. Uansett, det eksisterer en annen verden i undergrunnen. Samtidig prøver de ordentlige kriminelle å ha litt ære blant tyver ved å kontrastere egen oppførsel med simple kriminelles handlinger. Det er ok å rane en bank - det er ikke ok å rane en vanlig person. Og Brenna føler ofte at han er mer lik Røverne enn de han "forsvarer".

Et annet tema er at kriminaliteten har blitt mye hardere med tiden. Før så var det nesten litt mer lek ergo Politi og Røver. Brenna gav seg da også ettersom sentrale elementer i politiet ikke tok ransmiljøet på Østlandet alvorlig. Mao så er det ikke til å stikke under en stol at Brenna mener at NOKAS-saken lett kunne vært unngått.

Det jeg kan kjenne meg mest igjen i er å se på krim og sånn fra et akademisk ståsted. Noen ganger så er det en ganske virkelighetsfjern tilværelse i akademiske miljøer. Noen ganger savner man litt den opplevelsen av å leve i nuet eventuelt å gi litt mer faen. "Fascinasjonen" går også den andre vei. Kriminelle skulle ønske at de taklet hverdagslivet litt bedre.

Uansett, denne boken anbefales på det varmeste. Det gir et innblikk i mange tema man ikke leser om alt for mye. Også er den norsk - det er litt artig!

Ingen kommentarer: