søndag 23. mai 2010

Larry Lessig - Free Culture

Jeg har ikke fått med meg hele denne boken. Den er nok bedre enn jeg har fått med meg, men jeg husker noen ideer. Og temaet er veldig interessant. Det er en bok om eiendomsrettigheter på ideer. Kanskje enda viktigere er det en bok om hvordan alle er inspirert av kulturen som er bygget av mennesker som kom før en. For eksempel, det er rart at en bluesartist kan ha full copyright på musikken sin ettersom blues ble lagd av x-antall mennesker som ikke har krevd noe kompensasjon for å inspirere an andres musikk. Hvor går grensen?

Jeg lærte også at gårsdagens pirater er dagens establissement. Noe jeg ikke hadde tenkt på er at Hollywood er på Vestkysten nettopp fordi filmselskapene ønsket å komme seg bort fra myndighetene (Østkysten var mye mer institusjonalisert på den tiden).

Det er lenge siden jeg var borti denne boken, men den er til forsvar for allemannseie av kulturelle verdier. Jeg ble veldig overbevist. Dette var på samme tid som jeg så RiP: A Remix Manifesto (HT: Kristian). Se den eller/og les denne boken om temaet virker interessant!

Ingen kommentarer: