lørdag 15. mai 2010

Henrik Syse - Måtehold i Grådighetens Tid

Dette er, tror jeg , den første "konservative" boken jeg har lest. Jeg har en del sympatier mange av ideene i denne boken. I første kapittel nikket jeg gjenkjennende til poengene. For det var vanskelig å være uenig. Den gyldne middelvei er en god leveregel som alle sikkert har godt av å høre om. Og dyden "måtehold" er dyden som også regulerer de andre. For eksempel skal en ikke ha for mye mot før det dreier seg om dumdristighet, eller for lite før det dreier seg om feighet. Jeg kjøper den! Også liker jeg veldig godt referansen til tenkere før i tiden som fokuserte på den konservative idé. Jeg er svak for filosofihistorie (selv om jeg ikke kan så mye).

Syse går videre med å ta for seg tema som alkohol og sex. Det følte jeg kanskje ble litt som at faren min fortalte meg om disse tingene I DAG. I tillegg følte jeg at jeg forsto grunnideen og var enig med den. Med andre ord ble det litt smør på flesk. Jeg følte meg ferdig med boken allerede halvveis. Det er ikke fordi boken er dårlig! Tvert i mot. Men for meg ble de resterende kapitlene litt kjedelige og forutsigbare. Som konservatismen selv (som jeg synes er en ganske god idé). Jeg anbefaler på det sterkeste å lese deler av denne boken (måtehold anyone?) - for eksempel starten og slutten!

Ingen kommentarer: