torsdag 20. mai 2010

Cormac McCarthy - the Road

Dette er en bok som tar for seg en reise gjennom et livløst landsskap og et forhold mellom far og sønn. Når jeg skrev livløst, så mente jeg det bokstavelig talt. På jordkloden eksisterer det ikke liv, uten at grunnen for dette er særlig klar. I denne verden blir far og sønn stilt overfor en del utfordringer av moralsk art og simpelthen for å overleve. Det er viktig for far og sønn å hele tiden minne seg selv på hvorfor de er de "gode" og hvorfor andre ikke er det.

Det er en veldig lettlest bok som tar ca. 2 dager å lese om man er litt ivrig. Jeg kjenner noen som er litt mer begeistret enn meg når det gjelder denne boken. Og jeg må innrømme at det litt anti-fremskritt budskapet som jeg oppfatter av de fleste post-apokalyptiske historier er en smule plagsomt. Det er ikke alle som synes at det er noe "turn-off". Tvert i mot.

Dette er en ganske bra bok. Det på ingen måte den beste jeg har lest, men jeg skjønner at den er bra. Terningkast 4 fra meg.

Ingen kommentarer: