torsdag 6. mai 2010

Haruki Murakami - Hard-Boiled Wonderland and the End of the World

Dette er forfatteren bak bla Kafka på Stranden og Norwegian Wood. Jeg hadde ikke lest noe av ham før nå.

Historien i boken "Hard-Boiled Wonderland and the End of the World" tar for seg to merkelige univers. De er ganske like våre, men det er en del vesentlige forskjeller. Annet hvert kapittel foregår i hvert av disse universene. I det ene universet tar vi del i livet til en som er utdannet noe lignende programmerer. I det andre universet er han en en drømmeleser. Jeg liker ikke egentlig tanken på å lese sci-fi, men så er den egentlig ikke det heller. Det her er mer som en slags veldig utspekulerte krimroman der man forstår mer og mer etterhvert som historien går. Aner ikke hva den "egentlig" handlet om, men jeg likte boken veldig godt! Så godt at jeg leste den på en helg faktisk. Blant annet likte jeg hvor eksepsjonell og samtidig ensom hovedpersonen var. Og jeg likte selvfølgelig de forskjellige universene forfatteren beskrev for meg. Jeg likte følelsen av å gradvis forstå at det var en sammenheng mellom de to universene. Jeg likte veldig godt diskusjonen rundt et liv konstant fjernet for følelser, men heller ingen opp- og nedturer.

Anbefales på det varmeste!

Ingen kommentarer: