fredag 23. oktober 2009

Om snuspriser

Nå er de på'n igjen. Jeg har faktisk blitt lei av folk fra Helse-Norge som skal rakke ned på mine vaner - vaner som de ikke har klart å bevise er helsefarlige. Dette har jeg også lagt ut om før.

I mitt tidligere blogginnlegg la jeg vekt på hvor utrolig subjektiv argumentasjonen til antisnusligaen er. Blant annet synes de det er ekkelt. I dagens utgave av Dagbladet uttaler styreleder i organisasjonen Tobakksfritt, Tore Sanner:

"Det er omtrent halvparten så dyrt å snuse i dag, som det er å røyke. Derfor må avgiftene på snus økes. Vi foreslår at avgiftene økes fra regjeringens forslag på 82 kroner per 100 gram, til 140 kroner per 100 gram. Det vil medføre at det fortsatt blir 6-7 kroner billigere å snuse enn å røyke, men det bringer det opp til et rimeligere nivå."


For det første så er jo dette kun synsing. Naturligvis vil utgiftsforholdet være avhengig av hvor mye man gjør av begge deler. Min egen subjektive kalkulasjon er at det nesten ville vært like billig for meg å røyke som å snuse. Da jeg røyket gikk det cirka 10 sigaretter om dagen - dette blir, med dagens priser, omtrent 75/2 = 37,5 kroner om dagen. Jeg bruker en halv snusboks per dag - altså 67/2 = 33,5 kroner om dagen. Altså - for meg er prisen allerede omtrent den samme. Jeg er sikker på at kalkulasjoner basert på andres vaner kunne blitt justert både opp og ned. Sanner er i beste fall ute på tynn is - i verste fall farer han bare med løgn for å fremme sin sak.

Legg også merke til Sanners påstander om at man må få snusprisene opp til et "rimelig nivå". Til et rimelig nivå? Hva i granskauen innebærer det? Dette er et produkt som man ikke har påvist helseskade ved. Bare fordi Sanners leir tydeligvis synes snus er ekkelt så betyr ikke det at det er rimelig å skru opp prisen på produktet. Med det argumentet så kunne jeg argumentert for å skru opp makrell i tomat-prisen med 100%. Denne uken er det tilbud på Rimi - 6,90 pr hektogram smågodt. Det er med andre ord mer enn ti ganger så billig som snus. Er det "rimelig"? Det er et betimelig spørsmål nå som vi her i landet har begynt med fettsuging for barn.

Om man skal skru opp prisen, øke aldersgrenser samt skjule produkter uten at man har vitenskapelig dekning for dette så er man virkelig inne på et villspor. På bakgrunn av Sanners mangel av gode argumenter så tror jeg at han gikk ut i media i dag på grunn av at han for en god følelse inni seg av å henge ut grupper som ikke er like sunne og gjør like "gode valg" som han selv. Jeg tror han liker følelsen av å bedømme andre. Jeg har naturligvis ikke noe vitenskapelig dekning for å si dette, men pytt pytt.

PS: Sanner, jeg tror ikke Regjeringen trenger deg for å vedta høyere beskatning på snus. De skjønner allerede at dette er en melkeku for avgifter (les: skatt). Så ikke frykt - snusprisen kommer til å gå opp - igjen og igjen.

1 kommentar:

Tom O. Johnsen sa...

Jeg har sluttet å snuse, men poenget består fortsatt! ;)