onsdag 21. oktober 2009

Som det bør være?

Regjeringen har nå en 50/50 fordeling av menn og kvinner. Som det bør være hevder enkelte (altså de i media som for fire år siden høylytt klagde på at regjeringen hadde flere menn enn kvinner). Jeg synes også at dette er trivelig og forsåvidt et godt tegn på at Norge er et likestilt land. Men det er et langt skritt fra dette til å postulere at det er sånn det "bør være". Om det er slik at Regjeringen skal stå i forhold til befolkningen så åpner det seg nye formeninger om hvordan ting "bør være". Og mange er nok enige i disse. For eksempel bør Norges regjering ha en minister med innvandrerbakgrunn ettersom disse nok representerer mer enn 5% av befolkningen (det er 20 ministre).

Jeg er veldig glad for at Norge er et land som det går ann å komme seg opp og frem i. Jeg er også sjeleglad for at politikken er åpen for alle. Men å ha bastante meninger om hvor mange det bør være av forskjellig kjønn, legning og etnisitet i Regjeringen synes jeg er tullete. I det hele tatt å sette likhetstegn mellom 50% kvinner i Regjering og det at norske kvinner er likt representert som norske menn er rart. Symbolikken er hyggelig og forsåvidt fin, men det er ikke nødvendigvis slik det "bør være". I så fall kan vi like godt droppe valget i 2013 og fordele mandater etter befolkningens struktur. Jeg tør ikke tenke på hvor mange sofavelgere som hadde endt opp som representanter i Stortinget. Men det er vel slik det bør være - de er jo en stor gruppe som aldri har vært representert av noen på Løvebakken.

Uansett, nå bør jeg legge meg.

God natt og ha en flott onsdag!

Oppdatering: Helt tydelig at Clemet leser bloggen min! Eller ikke...

Ingen kommentarer: