torsdag 22. oktober 2009

Skattelister og skoleresultater

Jeg fant et litt artig argument i E24 knyttet til debatten rundt offentlige skattelister. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om denne debatten, men i artikkelen jeg linket til trekkes paraleller til debatten rundt skoleresultater (m.m).


"Det pussige er at hvis du ønsker å vite om andre deler av felleskapet - kvaliteten av den skolen dine barn går på, for eksempel, hvordan jordbruksstøtte fordeler seg eller hvor mange søknader ditt lokale NAV-kontor har i innkurven - er det plutselig ikke måte på hvor viktig det er å unngå snoking og stigmatisering."


Det artikkelen ikke nevner, og noe jeg ikke hadde tenkt på, er at offetliggjøring av skattelister er støttet av de samme partiene som sluttet med å publisere læringsresultater på skolenivå (nå er det kun på kommunenivå). Og de som er i mot det førstnevnte er de to partiene som er mest åpen for det sistnevnte.

Men er det ikke forskjell på litt ubehag for voksne og stigmatisering av skoleelever? Selvfølgelig er det det, men en eventuell offentliggjøring av resultater på nasjonale prøver går på skolenivå og ikke på individnivå. En annen forskjell er at skoleresultater er noe vi betaler for via beskatning og derfor har bedre grunner til å påberope oss retten til innsyn i. Hva er egentlig argumentet for å publisere skattelister?

PS: Søk på Chuck Norris i skattelistene.

Ingen kommentarer: