fredag 12. desember 2008

Norge og Nordområdene

Jeg var igår på møte i et nytt initativ fra Oslo Høyre som heter "Globalt Forum". Temaet for aftenen var Norge og Nordområdene. Vi var cirka 25 personer og 1000 bøker (vi var i et bibliotek). Uansett, dette var et ekstremt interessant tema og foredragsholderene Barlindhaug og Fleischer kan mildt sagt sies å sitte på en haug med kunnskap.

Argumentet fra Barlindhaug var sånn cirka at Norge burde være mer "på" og se på de nye mulighetene som oppstår i Nord. (minst) Tre tendenser ble presentert - det er ekstremt mye gass i Barentshavet, fisken forflytter seg nordøstover ettersom havet varmes opp pga global oppvarming, og snart vil båter krysse verden på en helt ny måte ettersom isen smelter. På bakgrunn av dette bør Norge søke et tett samarbeid med Russland med tanke på utvinning av gass - vi bør gjøre oss relevante ved å opprettholde det teknologiske lederskapet vårt. Vi bør kanskje imøtekomme russerene når det gjelder fiskerettigheter - for å eventuelt nyte godt av fisken "vår" når den ved en senere anledning flytter seg til russisk farvann, og vi bør se på mulighetene for å f.eks bruke Finmark og spesielt Svalbard som servicesenter for den fremtidige shippingen som kommer til å forekomme oppe i Nord.

Fleischer - en av landets fremste eksperter på havrett - konstaterte at Norge hadde full suverenitet på Svalbard og presenterte mer detaljert juridisk informasjon enn den lille hjernen min klarte å absorbere.

Alt i alt var dette veldig spennende og lærerikt. Jeg skulle ønske at jeg kunne mer om saksfeltet - spesielt er jeg ikke særlig klok på alle traktater og regler som per dags dato gjelder i Nordområdene. Det er mange momenter med gårsdagen jeg ikke husker eller har tid til å skrive om. Jeg synes at "Globalt Forum" er en strålende idé og jeg gleder meg til å være med igjen.

Ingen kommentarer: