søndag 14. desember 2008

Kvinner og menn

Bare for å ha det klart så mener jeg at formell likestilling eksisterer i Norge idag. På bakgrunn av dette synes jeg det er unyttig å snakke om å politiske vedta både det ene og det andre for å "skape" likestilling mellom mann og kvinne. Kvinner har idag de samme mulighetene som menn, noe som statistikken over for eksempel høyere utdanning tilsier.

Jeg har hatt mang en diskusjon med feminister. Blant annet har jeg bodd med minst én. Jeg føler at de og jeg ofte har møttes på halvveien, i det minste er vi enige om én ting. Det eksisterer sosiale strukturer og normer som legger forventninger for kjønnsroller. Kort sagt - jeg får komplimenter om jeg tar oppvasken - jenter får det ikke. Jeg hadde blå klær da jeg var baby - min lillesøster hadde rosa. Akkurat hva alt dette betyr er jeg ikke sikker på, men det er ihvertfall helt sikkert at disse fenomenene er tilfelle. Om det er dette som gjør at for eksempel menn er bedre til å forhandle om en høyere lønn enn kvinner har jeg ingen anelse om. Om det er dette som gjør at menn føler seg underlegne om kona tjener mer enn seg selv vet jeg heller ingenting om. Men det må da ha noe å si?

En ting er sikkert i mitt hode - om det eksisterer noen strukturelle hindringer for gutter og jenter som en følge av forventninger så er ikke dette noe man kan fikse ved hjelp av direktiver og reguleringer.

Kvinner og menn har like muligheter - men ulike forventinger fra "samfunnet". Betyr dette at det ikke eksisterer likestilling? Mitt svar vil være "nei". Det er viktig å huske oppe i alt dette at både kvinner og menn lever med sosiale forventinger. Jeg føler for eksempel at jeg må kunne være i stand både økonomisk og fysisk til å ta vare på min parter (om jeg noensinne finner meg en). Vi føler alle sosialt press til tider på bakgrunn av roller vi har som sønn/datter, student, far, ansatt, sjef osv osv. Jeg synes kjønnsroller er et veldig viktig tema, men jeg synes ikke man skal starte ut i fra et offerperspektiv på kvinner. Det var nok det som var ideen til den smått fyllesyke hjernen min i det jeg begynte å skrive. Nå har jeg dårlig samvittighet som student for at jeg ikke leser til onsdagens eksamen...

2 kommentarer:

Kristian sa...

Du skiller mellom "formell likestilling" og uformelle "kjønnsroller." Åpner du ikke da for at likhet i formelle rettigheter ikke nødvendigvis åpner for like muligheter i praksis? Så kan man selvfølgelig mene at statlige reguleringer ikke bør forsøke å utjevne forskjeller som følger av kjønn. Men jeg vil anta at lovpålagte tiltak for å utjevne forskjellene vil gi raskere resultater enn å fortsette den vanestyrte rekrutteringen til styreromene osv.. Men igjen - government failure, right?

Uansett: hvorfor blogger du så mye? Burde ikke du ha lest til eksamen? :)

Tom O. Johnsen sa...

Jo, det er akkurat det jeg mener. Jeg mener at man ikke kan forvente at det bare er å vedta endringer i sosiale strukturer - feks "mer respekt for medmennesker" osv osv. Government failure er interessant med tanke på backlash som kan oppstå med uforutsette effekter. Enig i den.