onsdag 11. mars 2015

Den norske ølrevolusjonen er ikke over

Du kan ikke ha unngått å få med deg framveksten av mikrobryggtrenden. Til tross for dette har mikrobryggeriene kun tre prosent av det norske ølmarkedet. Det ventes fortsatt stor utvikling for mikrobryggeriene.

Stor vekst i mikrobrygg – over hele landet
De seneste tiårene har bryggeribransjen gått gjennom en konsolideringsprosess som resulterte i at regionale norske bryggeriaktører ble kjøpt opp av Ringnes, som igjen ble kjøpt opp av Carlsberg Group. Som en motreaksjon på dette, kombinert med at hjemmebrygging ble tillatt i Norge i 1999, har et mylder av mikrobryggerier vokst frem.

I følge Bryggeriforeningens oversikt er det i dag 66 mikrobryggerier. De finnes i hele landet, fra Lofoten i nord til Lindesnes i sør. Blant de mest kjente merkene er Haandbryggeriet, Lervig, Nøgne Ø og Ægir. Små tettsteder har også tatt del i utviklingen. Dette har ført til at gamle bryggeritradisjoner har fått en ny vår. I Voss og Stjørdal har man børstet støvet av stolte bryggeritradisjoner og lansert øl brygget på lokale råvarer.

Fortsatt rom for vekst i Norge
Det er fortsatt mer enn nok plass til alle de nye mikrobryggeriene. Mikrobrygg har kun tre prosent av markedsandelene innen det norske ølmarkedet på 235 millioner liter i året. Om vi ser til Danmark er tilsvarende tall fem prosent. Det er få grunner til å tro at vi ikke vil se samme tall i Norge. 

En framtidig norsk eksportsuksess?
Nøgne Ø solgte i fjor over 50 prosent av deres aksjer til Hansa Borg. Etterspørselen var for stor for mikrobryggeriet å håndtere. Mye av etterspørselen kommer fra utlandet, der det ikke er uvanlig å se den karakteristiske Ø-logoen hengende utenfor barene.

Få norske mikrobrygg har tatt følge med Nøgne Ø utenfor landets grenser. Det er likevel en økende internasjonal interesse for norske mikrobrygg. I en kåring fra det innflytelsesrike nettstedet Ratebeer ble 7 Fjell fra Bergen og Lindheim fra Telemark utropt som blant de mest lovende nye mikrobryggeriene i 2014.

Ølrevolusjonen er ikke over
Vi har ikke sett enden på visen for den norske ølrevolusjonen, men konkurransen hardner til. De store tradisjonelle bryggeriene forsøker å gjenerobre markedsandeler ved å utvikle et bredere ølsortiment. I et marked der skala er en avgjørende faktor, er det utfordrende å være liten. Nøgne Ø viser at samarbeid med større bryggerier kan være nettopp det norske mikrobryggerier trenger for å kunne gi både drikkeglede og framtidige inntekter.  





Ingen kommentarer: