Du kan ikke ha unngått å få med deg framveksten av
mikrobryggtrenden. Til tross for dette har mikrobryggeriene kun tre prosent av
det norske ølmarkedet. Det ventes fortsatt stor utvikling for mikrobryggeriene.
Stor vekst i mikrobrygg – over hele landet
De seneste tiårene har bryggeribransjen
gått gjennom en konsolideringsprosess som resulterte i at regionale norske
bryggeriaktører ble kjøpt opp av Ringnes, som igjen ble kjøpt opp av Carlsberg
Group. Som en motreaksjon på dette, kombinert med at hjemmebrygging ble tillatt
i Norge i 1999, har et mylder av mikrobryggerier vokst frem.
I følge Bryggeriforeningens
oversikt er det i dag 66 mikrobryggerier. De finnes i hele landet, fra Lofoten
i nord til Lindesnes i sør. Blant de mest kjente merkene er Haandbryggeriet,
Lervig, Nøgne Ø og Ægir. Små tettsteder har også tatt del i utviklingen. Dette
har ført til at gamle bryggeritradisjoner har fått en ny vår. I Voss og
Stjørdal har man børstet støvet av stolte bryggeritradisjoner og lansert øl
brygget på lokale råvarer.
Fortsatt rom for vekst i Norge
Det er fortsatt mer enn nok
plass til alle de nye mikrobryggeriene. Mikrobrygg har kun tre prosent av
markedsandelene innen det norske ølmarkedet på 235 millioner liter i året. Om vi ser til Danmark er tilsvarende tall fem prosent. Det er få grunner til å tro at vi ikke vil se samme tall i Norge.
En framtidig norsk eksportsuksess?
Nøgne Ø solgte i fjor over 50
prosent av deres aksjer til Hansa Borg. Etterspørselen var for stor for mikrobryggeriet
å håndtere. Mye av etterspørselen kommer fra utlandet, der det ikke er uvanlig
å se den karakteristiske Ø-logoen hengende utenfor barene.
Få norske mikrobrygg har tatt
følge med Nøgne Ø utenfor landets grenser. Det er likevel en økende
internasjonal interesse for norske mikrobrygg. I en kåring fra det innflytelsesrike
nettstedet Ratebeer ble 7 Fjell fra Bergen og Lindheim fra Telemark utropt som
blant de mest lovende nye mikrobryggeriene i 2014.
Ølrevolusjonen er ikke over
Vi har ikke sett enden på
visen for den norske ølrevolusjonen, men konkurransen hardner til. De store
tradisjonelle bryggeriene forsøker å gjenerobre markedsandeler ved å utvikle et
bredere ølsortiment. I et marked der skala er en avgjørende faktor, er det
utfordrende å være liten. Nøgne Ø viser at samarbeid med større bryggerier kan
være nettopp det norske mikrobryggerier trenger for å kunne gi både drikkeglede
og framtidige inntekter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar