mandag 13. august 2012

"Prisen er kunstig høy/lav"

Synes du noe er for dyrt eller for billig i forhold til hva du vagt formoder er en rettferdig pris? Jeg snakker ikke om hvorvidt noe er dyrt eller billig, eller at noe er innenfor den prisklassen du hadde tenkt til å bruke. Jeg snakker om en vurdering av prisnivået i forhold til hva som ville vært riktig eller et rettferdig nivå. En slik holdning finner en blant mange mennesker og deres argumenter.

Hvordan folk kan få seg til å tro at de sitter på større innsikt enn alle aktørene til sammen i markedet for hva som er den "rette" prisen for en vare eller en tjeneste? En aktuell sak er boligprisene. Jeg er fullstendig enig i at de er høye - ja, til og med alt for høye for meg. Likevel forstår jeg at dette reflekterer mangel på boliger i Oslo og omegn, og at folk er villige til å betale de høye prisene for boliger. Enkelte hevder at prisen er "kunstig høy"  - en konsekvens av griske spekulanter som skor seg på sårbare unge førstegangskjøpere. Løsningen som ofte blir presentert er en eller annen form for pristak. Empirien viser at det er en veldig dårlig idé. Uansett, mitt poeng er at dette reflekterer en grunnholdning om at det eksisterer en "riktig" pris.

I 2002 sank ølprisene til under 10 kroner for en flaske i butikken. Politikere mente det var "for billig". Prisnivået kunne føre til en fylleorgie av dimensjoner i de tusen hjem. Om jeg ikke husker feil så satt politikerne et prisgulv slik at en øl aldri skulle koste mindre enn 10 kroner. En kan mene hva man vil om tiltaket, men det reflekterer en holdning om at eksisterer en "riktig" pris.

Det eksisterer det noe som heter eksternaliteter. Av og til er det fornuftig å innføre avgifter slik at man ender opp med en pris som i større grad enn den uregulerte reflekterer samfunnskostnaden ved produksjonen. Et innlysende eksempel er knyttet til produksjonsmetoder som skader miljøet. Man må likevel være forsiktig med å akseptere all mulig eksternalitetsargumentasjon. Noen ganger gjenspeiler den kun en tro på en "riktig" pris eller rett og slett en moraliserende holdning (men det er en annen historie).

Avslutningsvis har jeg en liten innrømmelse. Om jeg er på en pub så vurderer jeg alt over 60 kroner for en 0.4 liter øl eller 70 kroner for en 0.5 liter øl som "for dyrt". Jeg betaler gledelig 59 eller 69 kroner, men når man krysser den magiske grensen er det mer enn jeg kan akseptere.


Ingen kommentarer: