Siden midten av januar har jeg hatt min første akademiske jobb. Jeg er nemlig forskerassisten for en professor ved skolen (BI Nydalen). Jobben min er knyttet opp mot det vide temaet skoleledelse/norsk skole. Dette er et tema jeg har/hadde meget begrenset kunnskap om. Dette gjorde jeg ettertrykkelig klart til min arbeidsgiver, men jobben fikk jeg likevel. Uansett, et par ting har jeg lært til nå.
1) Norske elever gjør det jevnt over veldig dårlig sammenlignet med land som det er naturlig for oss å sammenligne oss med.
2) Smarte folk sliter med å finne ut av hvordan i all verden man skal øke læringsutbyttet på skolen.
3) Til tross for at de fleste land har økt bevilgningen til skoler de siste 15 år så har kvaliteten ikke steget. Ergo nytter det ikke å kjøpe seg gode elever.
4) Finland kicker ass - men det virker ikke som om norske akademikere er veldig imponert over modellen deres (som jeg enda ikke aner hva innebærer).
Utdanning blir bare mer og mer viktig ettersom samfunnet utvikler seg gjennom spesialisering og teknologiske fremskritt. Med tanke på dette så er det av høyeste betydning at vi i Norge klarer å forme et godt utdanningssystem. Jmfr pkt 3 så nytter det dessverre ikke for Olje-Norge å olje utdanningssektoren med penger. Jeg vet ikke helt hva jeg mener er gode skritt å ta, men det kommer nok tanker rundt dette etterhvert her på Toms Blogg(HERLIG MARKEDSFØRING).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar