fredag 20. februar 2009

RIP PCen min

For cirka to og et halvt år siden klarte jeg å skrape sammen nok penger til å kjøpe mitt livs første laptop. En ting jeg har merket nå som den er død er hvordan livet aldri blir helt det samme etter det sekundet man for første gang er eier av en bærbar pc. Klart, jeg hadde hatt stasjonær pc før. Det var jo trivelig nok det, men da jeg fikk meg laptop gav jeg bort min gamle stasjonære tjener uten å felle en tåre. Laptopens bortgang er derimot tyngre å svelge. Det hjelper lite at jeg klarte å redde det viktigste fra dens harddisk. For laptopen min var mer enn bare en harddisk. Den tok meg i hånden og ledet meg inn i det 21. århunderet.

Jeg klarer ikke helt å sette fingern på hva som forandret seg utover det rent praktiske. Man blir skummelt knyttet til bærbare pcer, og det merker jeg jævlig godt nå. Det er noe befriende med å være uten, men jeg hadde tatt den tilbake uten å blunke.

To positive følger er at jeg får spilt mer gitar og lest mer bøker. Ordet mer må kontekstualiseres kraftig. Det skal nemlig ikke så mye til for meg å spille og lese mer. Vel unntatt skolelitteratur da.

Bla bla bla. Hyggelig å stikke en tur innom bloggen min. En av grunnene til at det er lite aktivitet her er naturligvis min laptops bråe og tragiske bortgang, men jeg har også ekstremt mye å gjøre.

Ingen kommentarer: