mandag 19. september 2011

Værmeldinger og sikkerhet pt. 2

På torsdag forrige uke skrev jeg:
"Det er på Yr meldt 22mm med regn på søndag. Denne varselen er grønn - altså slår den til mer enn 70 prosent av tilfellene. La oss se - det blir spennende! :)"

Jeg skrev at en oppdatering ville komme med tanke på det reelle søndagsværet. Det var altså meldt 22 mm regn i Oslo med grønn farge (stor sannsynlighet). Det falt 1 mm. Dette sier ikke nødvendigvis så mye - og en meterolog ville kanskje vært fornøyd. Jeg vet ikke. Men stole på langtidsvarsler bør en være forsiktig med - grønne varsler eller ei.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Falt det kun 1mm? Hvilken kilde bruker du? Hvor i Oslo?

Det kan også tenkes at yr bommet med tidspunkt, mens mengden var ganske riktig.

Ikke noe forsvar for at feil varsel er ok altså, yr kan helt klart bli bedre!

Tom O. Johnsen sa...

Takk for kommentar.

Det er nok mange forbehold her. Legg også merke til at jeg ikke benytter dette som bevis på at meterologi er tull - bare at nøyaktigheten på langtidsvarsel (tre dager i dette tilfellet) er sterkt varierende.

Bruker Yr som kilde. Blindern målestasjon: http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo_%28Blindern%29_m%C3%A5lestasjon/statistikk.html Døgnet går fra 07 til 07.

Igjen - man kan ta alle mulige forbehold her. Det var bare en liten morsom illustrasjon. Det regnet store deler av dagen i går, men det var kun "yr" - sikkert derfor det var så lite. Men det var med over 70% sikkerhet meldt 22 mm nedbør - og det falt, i følge Yr selv, 1 mm. Dette forutsetter at jeg ikke har lest statistikken helt feil.