onsdag 27. januar 2010

Datalagringsdirektivet

Jeg er veldig glad for at vi slipper FRA-lovgivningen som de har klart å koke sammen i Sverige. I Norge tar man nå stilling til datalagringsdirektivet. Jeg tror jeg synes det er en dårlig idé. Hovedgrunnen er at jeg synes det er feil å overvåke mennesker. Det virker som om det er noe overvåkning fra før av, men datalagringsdirektivet vil tvinge selskaper til å fortsette det. En av konsekvensene er nemlig at selskaper må fortsette å overvåke noe mange gjør på grunn av spesifisert regning. Samtidig er det slik at teknologoien fører oss den motsatte vei av datalagringadirektivet. Teknnologien åpner mer og mer for at vi betaler per måned istedenfor per minutt. Dét er allerede veldig vanlig for internettregninger.

Hvis vi skal bruke Reservasjonsretten i EØS-avtalen så er nå en ganske god anledning synes jeg. Viktigere er det dog at vi må takke ja eller nei til det. Direktivet er allerede lagd i Brussel uten at vi har hatt stor anledning til å påvirke det.

Les det her fra Snoen. Det er en oversikt lagd av en person som ikke helt vet hva han mener.

Oslo Høyre har sagt nei. Jeg vet ikke hva de bestemmer seg for på Stortinget. Altså, Ap trenger støtte fra H.

Ingen kommentarer: