fredag 29. januar 2010

Avatar

Eh, er det ikke spoiler alert man pleier å skrive her?

Denne filmen har vakt stor oppmerksomhet. Av en eller annen grunn så har også folk som ikke anmelder film viet mange linjer. Kristian Meisingset fra Minerva har pekt på hvor skjevt ut Mannen kommer ut i filmen. Overskriften er "Den sterke, følsomme kvinnen". Fokuset for de "libertarians" som diskuterer filmen er mer dens tema hva angår eiendomrettigheter. Det er visst noe som har kommet frem i Kina óg (uten at jeg orker å legge ved kilder til verken det første eller det siste).

Personlig sines jeg filmen var en av de bedre filmene jeg har sett i det siste. Det eneste jeg reagerte på var filmens forherligelse av å leve slik Navi-folket gjør. Men det er en film vi snakker om. Det er samtidig litt morsomt og litt skremmende at folk kan se på samme film og få såpass forskjellige inntrykk. Om jeg hadde lest flere blogger fra venstresiden (noe Kristian har skrevet litt om) hadde sikkert mange nye tema dukket opp.

Se Avatar, Inglorious Basterds og egentlig Up In the Air også. Forresten er Where the Wild Things Are er litt oppskrytt.

1 kommentar:

Tom O. Johnsen sa...

Dette er en grei oppsummering av at det eksisterer mange syn om hva filmen egentlig handler om:

http://www.minerva.as/2010/01/29/avatar-sett-fra-h%C3%B8yre/