onsdag 4. september 2013

Syria på Twitter

De siste ukene har det vært diskusjon på Twitter rundt Syria. Rundt én femtedel av de jeg følger er hva jeg veldig løst vil kalle finansinteresserte. Rundt én tredjedel er det jeg vil kalle politisk interesserte. Dette er en veldig upresis inndeling ettersom det ene ikke utelukker det andre, eller at det ene - finans - kanskje er vel så mye politikk som partipolitikken. Og så videre. Likevel.

De jeg har valgt å kalle "de politisk interesserte" diskuterer nesten utelukkende hvorvidt man bør ha et FN-mandat for å intervenere i Syria, eller ei. "Finansfolkene" skriver om alt fra hva et amerikansk angrep på Syria vil gjøre med råvareprisene, til konkrete tips om hvilke aksjer som bør shortes i forbindelse med en slik hendelse. Kort sagt - hvordan situasjonen i Syria vil påvirke markedene.

Det er helt legitimt å se på økonomiske følger av hvordan verden utvikler seg. Det er likevel noe moralsk fordervet ved å se på de finansielle følgene av den humanitære tragedien i Syria. Samtidig plager det meg at de jeg kaller for "finansinteresserte" synes å gi langt større oppmerksomhet til Syria enn "de politisk interesserte", som er travelt opptatt med å diskutere ubetydelige ting i den norske valgkampen. Og jeg ender dessverre selv opp i den sistnevnte kategorien.

Ingen kommentarer: